Kinderoefentherapie

“Mijn kind kan nog steeds niet fietsen, hoeveel we ook samen oefenen.”
“Onze zoon leek de gymles eerst alleen moeilijk te vinden, nu wil hij helemaal niet meer meedoen.”
“Mijn dochter vindt het zo moeilijk om leesbaar te schrijven, terwijl ze het zo graag zou willen.”

Bewegen is erg belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Tijdens de basisschoolperiode leren ze veel nieuwe vaardigheden zoals fietsen, zwemmen en schrijven. Bij de meeste kinderen gaat het aanleren hiervan vanzelf. Soms vinden kinderen het moeilijk om bepaalde activiteiten goed uit te voeren, hoe hard ze hun best ook doen. Een kind met een motorische ontwikkelingsachterstand heeft extra zorg en aandacht nodig. Het moet harder zijn best doen en meer dan gemiddeld oefenen om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen. Is dat ook met uw kind het geval? In dat geval kan de kinderoefentherapeut hulp bieden!

Kinderoefentherapie is een specialisatie binnen de oefentherapie Cesar. Een kinderoefentherapeut behandelt kinderen met motorische problemen wanneer deze een negatieve invloed hebben op het dagelijks functioneren van het kind. Hierbij kan gedacht worden aan: niet goed meekomen tijdens de gymles, het buitenspelen maar ook aan moeite met kleuren en schrijven. De kinderoefentherapeut sluit tijdens de behandeling aan bij de activiteiten waar het kind moeite mee heeft. Spel en plezier in bewegen staan tijdens een kinderoefentherapeutische behandeling op de voorgrond!

De kinderoefentherapeut biedt hulp bij:

  • een trage of afwijkende motorische ontwikkeling op het gebied van evenwicht, grof motorische vaardigheid, balvaardigheid, fijn motorische vaardigheid, oog-/handcoördinatie, schrijven, lichaamsschema, ruimtelijke oriëntatie;
  • angstig in bewegen en/of weinig exploratiegedrag.
  • een hoge of juist lage spierspanning. Hoge spierspanning gaat vaak gepaard met overstrekken;
  • vaak vallen;
  • onhandigheid;
  • problemen in de motorische ontwikkeling kunnen samengaan met  cognitieve en/of gedragsmatige problemen (bijv.: ADHD, ADD, ASS, hoogbegaafdheid, dyslexie, dyscalculie) .

Motorisch onderzoek:

Voor het motorisch onderzoek maken wij gebruik van meetinstrumenten, hieronder de meest voorkomende:

  • M ABC-2, motorische observatie;
  • SOS-2-NL, schrijfmotorische observatie;
  • VST of de WRITIC, voorbereidende schrijfobservatie;
  • Beery VMI, onderzoek lichaamsschema en ruimtelijke ontwikkeling;
  • BSID-II-NL, motorische schaal voor kinderen van 1-42 maanden;
  • AIMS, motorische observatie van 0-18 maanden;
  • aanvullende kwalitatieve observaties .

 Verslaglegging

Na het onderzoek volgt een verslag van het onderzoek en, indien therapie geïndiceerd is, een behandelplan.


Maak direct een afspraak

Uw naam

Uw email

Uw telefoonnummer

Uw waardering

Hoe beoordeelt u deze behandeling? *

*

*

*


Uw waardering


* verplichte velden